Skriv en bra rubrik

En bra rubrik sammanfattar det viktigaste i texten och gör att läsaren får en bild av innehållet.

En bra rubrik är kort (fyra ord är bevisat bäst för att vara tydlig). En bra rubrik överskrider inte 70 tecken.

En bra rubrik vilseleder inte då läsaren blir besviken om innehållet inte uppfyller förväntningarna.

En bra rubrik har alltid med det viktigaste signalordet. Om texten handlar om kärnkraft bör rubriken innehålla ordet kärnkraft.

En bra rubrik berättar varför man bör läsa texten. Tala till människors behov och känslor.

En bra rubrik får läsaren att känna igen sig. En rubrik som handlar om ”Ny häftig iPhone” lockar fler läsare än en rubrik som säger ”Ny häftig mobiltelefon”.

En bra rubrik innehåller ord som fungerar bra i rubriker. Exempel på sådana or är ”Så här” (Så här skriver du bra rubriker), ”Bästa” (De bästa tipsen…) och ”Gratis” (Gratis utbildning…),.

En bra rubrik innehåller udda siffror (17 tips för att skriva bra rubriker). Udda siffror har visat sig vara bättre än jämna siffror.

En bra rubrik överanvänder inte tips för bra rubriker. En hemsida där alla rubriker innehåller siffror och ordet bästa blir tröttsamt för läsaren.

En bra rubrik är utformad som ett påstående (Kötiden till dagisplats är tre månader). 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s