Bra vegetariska recept – #blogg100

Har ikväll ätit middag hos en vän. Fick uppmaningen “köp något köttsubstitut” så har jag säkerligen övrigt hemma. Detta fokus vid att kött måste ersättas tycker jag är väldigt intressant. Måltider tenderar att bestå av 1) kött eller fisk 2) pasta, ris, potatis 3) grönsaker och sås om man ska hårddra det. Så när icke-vegetarianer ska laga vegetariskt så tenderar det att bli quorn, sojaprodukter eller (usch ja) sojakorv. 

Men jag gör som jag blir tillsagd och köpte tzay som är en av få “köttsubstitut” som jag verkligen uppskattar. Jag får ganska ofta frågan om vad jag egentligen äter eftersom jag inte äter kött. I stort kan jag säga att det inte är märkvärdigt på något vis, försök komma på rätter ni äter som inte innehåller kött. Det är säkert fler än ni tror. 

Så vad äter jag? I vissa fall ersätter jag också kött med annat såsom i lasagne, svamplasagne med pesto är en solklar favorit. Vi älskar blinier som på bilden, ryska boveteplättar med rom, créme fraiche, avocado och räkor (ja, jag äter fisk och skaldjur). Jag gör curry på bönor och serverar i pitabröd med gurka, turkisk youghurt och jordnötter. Jag bakar mycket bröd, äter mycket pasta med grönsaker i olika former och jag älskar ugnsbakade grönsaker såsom rödbetor, potatis, palsternacka, lök och vitlök. För att inte tala om risotto, langos och pannkakor. 

Kommentera

