När döden kommer är allt försent – #blogg100

I ett knäpptyst kyrkorum satt vi och väntade på klockorna. Vad finns där att säga? Ingenting känns plötsligt relevant när en ung människa lämnat jorden. 

Visst är begravningar i sig lite märkliga? För att inte tala om döden och hur svårt vi människor ibland har för att tala om döden och om begravningar. Jag berättade för några kollegor att jag skulle på begravning och att jag därmed var ledig under eftermiddagen. Dels kom det av naturliga skäl som en överraskning för de flesta men reaktionerna var blandade. Den mest logiska responsen var “jag beklagar” vilket jag besvarade med att det inte var någon fara med mig. Sen blev det helt tyst. Den tredje gången någon sa “jag beklagar” sa jag bara tack. 

I bilen från kyrkan till kyrkogården är det också alldeles tyst. Fyra vänner som inte ses så ofta och ändå känns ingenting relevant. “Det var en fin begravning” och så tystnad igen. Jag tänkte jag skulle ringt henne för några veckor sedan, säger killen som kör. Det tar ett tag innan någon svarar och även om alla vet att det är okej och att han inte är skuld till hennes död så finns det inget bra sätt att svara. Jag säger “för varje närstående som dör så tror jag vi önskar att vi hade gjort mer, ringt oftare, hälsat på oftare”. Det är dock ingen bra tröst inser jag. För när döden kommer är allt det försent, framförallt när döden kommer till ett barn, eller en ung vuxen som i det här fallet.

I församlingshemmet efter kaffet berättar en vän att hans sambo inte har någon kontakt med sin mamma. Det gör extra ont i hjärtat just idag. Det är inte enkelt med relationer. Tjejen som dog hade en trasslig relation med sina föräldrar. Min väns sambo har ingen kontakt med sin mamma. Jag hoppas att deras relation kommer bli bättre innan någon av de når slutet på livet. När döden kommer är allt försent. 

Kommentera

