Tolv skrivtips – blogg100

Samlar råd och tips jag har samlat på mig. Fastnar jag i mitt skrivande så brukar jag läsa dessa och någon av de får mig alltid på banan igen.

1. Väck intresse tidigt. Tänk trattmodellen. Skriv viktiga saker tidigt i texten för desto senare i texten det kommer desto fler läsare har du tappat.

2. Skapa flyt. Prova att läs texten högt för att se att dne flyter utan konstiga stopp.

3. Skriv till läsaren. Tilltala läsaren, skriv du. 

4. Stavkontrol. Gör en stavkontroll. 

5. Använd ett enkelt språk. Läsaren slutar läsa snabb om texten är komplicerad.

6. Skriv i nuet. Använd inte passiv form när du kan skriva aktivt.

7. Undvik långa ord. Plocka isär ord för att göra text lättare att läsa. Gör gärna verb av substantiv.

8. Förklara dig. Använd ord som därför, nämligen och för att. Gör det tydligt för läsaren att förstå hur det du vill berätta hänger ihop, varför det fungerar som det gör och varför hans/hennes uppmärksamhet behövs.

9. Använd inte metaforer. Du behöver inte klichéer.

10. Skriv om. Prova att börja om och skriv texten igen, två eller tre gånger. Ofta blir de rakare, tydligare och mer genomtänkta.

11. Inspireras av andra. Hitta någon som skriver bra, reflektera över varför och dra lärdomar.

12. Det är bättre att skriva intressant än att slaviskt följa ovanstående regler.

Kommentera

