Missade möjligheter för Skånetrafiken

Skånetrafiken är ett av de bolag som jag är mest lojal mot. Jag pendlar varje dag över halva Skåne och betalar 1150 kronor varje månad för att kunna röra mig fritt i Skåne. Bussarna längs E22 är fantastiska och ikväll i stormen är snart Skåneexpressen de enda bussarna som fortfarande går. Fantastiska busschaufförer och otroligt bra punktlighet. Men för bolag som jag tycker mycket om är det svårare än vanligt att se när de missar möjligheter till god service.

Image

På Twitter har jag på sistone framfört mer och mer kritik.

I Skåne blåser det ikväll nästan 30 meter per sekund och mesta delen av Skånetrafikens trafik är inställd. Skånetrafiken svarar i normala fall på sociala medier i mån av tid mellan 9-16. Idag är deras sista tweet och deras sista Facebookuppdatering skickad 14.45 (!) och jag ser att flera nu har svårt att få information från hemsidan. I Lund mötte jag en man som inte pratade svenska som försökte ta sig till Malmö. Klockan var 20 och kundcentret i Lund var stängt. En busschaufför försökte förklara för honom hur han skulle ta sig till Bankgatan från centralen men det är inte den enklaste vägbeskrivningen. Klockan 22.00 ikväll stängde Skånetrafiken sin kundtjänst per telefon, som vanligt.

Människor som efter 16 idag ställt frågor på sociala medier till Skånetrafiken får inget svar ikväll. Människor som försöker ringa Skånetrafiken nu får inget svar och webben strular. Vore det inte ganska enkelt att hålla öppet lite längre, i kundcenter, på telefon och sist men inte minst i sociala medier?

Tips till Skånetrafiken:

  • Skicka gärna hem er personal om möjligt så att även de kommer säkert hem. Sociala medier går dock utmärkt att sköta även hemifrån under storm till exempel. Ge personalen övertidsersättning mot att de ger extra service under stormkvällen.
  • Håll öppet kundcenter lite längre för att hjälpa folk att hitta lösningar för att ta sig hem.För fem år sedan satt jag fast i Norrköping i flera timmar på grund av tågstrul och jag minns fortfarande kundcentret som hade extraöppet en söndagskväll trots att både trafik och biljettsystem strulade. Guld!
  • Jobba vidare med att informationen på hemsida och appar är enhetlig. När vi sökte på resa Lund-Malmö Fullriggaren så i appen verkade tåget gå men när vi sökte på samma tid men Lund-Malmö C så står det att tåget är inställt.
  • Kika lite på @SJ_AB för bra inspiration. Ikväll och andra kvällar håller de Twitter öppet till 24 och ikväll håller deras trafikinformation extra öppet på grund av stormen.
Kommentera

