Lärdomar om sociala medier i offentlig sektor

I slutet av sommaren blev jag tillfrågad att bli moderator för en tvådagars konferens om sociala medier. Väldigt roligt att bli tillfrågad och ännu roligare nu när vi är i mål och konferensen visade sig bli riktigt bra med många lärdomar.

Förutom att få nya bra kontakter och lära sig mer om andra organisationer inom offentlig sektor tar jag bland annat med mig följande:

  • Utrikesdepartementet kör Tumblr för kortare projekt istället för att bygga upp nya hemsidor från scratch. På Tumblr kan de anpassa med bilder, typsnitt med mera och snabbt få upp en hemsida för projekt, enstaka utlandsbesök med mera.
  • Skapa en Facebookgrupp för att testa inlägg innan du publicerar inlägg på din Facebooksida. Bjud in vänner eller redaktörer som kan gilla, kommentera eller komma med tips innan du postar ditt inlägg. Du får också chansen att se precis hur inlägget kommer se ut.
  • En kommun behöver inte vara ”kommun” på Facebook. Arvidsjaur briljerar med framgång på att satsa på orten och invånarna snarare  än det traditionellt ”kommunala”. 40% av invånarna i Arvidsjaur följer Facebooksidan. Inte överraskande är bilder en del av framgången.
  • Många kommuner vittnar om att mindre tid läggs på webbplatsen till förmån för sociala medier. Tid läggs ändå på aktuella händelser och dessa får bättre spridning än tidigare tack vare postningar i sociala medier. En del berättade också om hur de skaprt dragit ner på sina hemsidor efter att ha mätt vilka sidor som hade få eller inga besökare. Mer kvalitet på sidorna som var välbesökta och mer tid över!
  • Lägg gärna bilder på Flickr för att uppmuntra media att använda era bilder.
  • Uppmuntra människor att använda sociala medier, Moderna muséet gjorde en kul grej av det med #selfiespot. Platser på muséet märktes med #selfiespot för att uppmuntra människor att ta en selfie.
  • Krisinformation poängterade att myndighetsmänniskor också är människor och att alla kan göra misstag. Var beredd på misstag, förebygg för att de inte ska hända men var beredd på felaktiga tweets, såsom om någon retweetar Paolo Roberto.

Vill du lära dig mer om sociala medier i offentlig sektor så kan jag tipsa om min Facebookgrupp: Sociala medier i offentlig sektor. Vi är just nu 2777 medlemmar som delar med oss, diskuterar och lär av varandra. Tillsammans gör vi offentlig sektor bättre!

Annonser

En reaktion till “Lärdomar om sociala medier i offentlig sektor

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s