Att vara moderator

Att vara moderator är på många sätt att vara en förlängd arm för organisationen eller företaget som anordnar en konferens. Det är din uppgift att se till att deltagarna får en så bra konferens som möjligt, att de vet vad som händer och att de får ut så mycket som möjligt av programmet.

Inför konferensen

  • Fråga om arrangörernas förväntningar. Vad är deras mål med konferensen? Vad förväntar de sig av dig? Hur kan du bidra?
  • Kolla upp förutsättningarna, hur många deltagare är det, hur ser lokalen ut, finns det högtalare och mikrofon?
  • Lär dig mer om de andra medverkande. Vad kommer presentationerna handla om? Förbered frågor till talarna.
  • Förbered ”pausunderhållning”. Det blir ofta några minuter för mycket någonstans. Se till att du har en plan att fylla dessa med. Om en talare avslutar för tidig är det bra att ha förberett några frågor att ställa eller varför inte be de hälsa på den som sitter framför eller bakom och presentera sig?
  • Välj kläder efter konferens. Försök klä dig som målgruppen.
  • Sov ordentligt.

Under konferensen

  • En stor del av värdet av konferenser är nätverkande. Underlätta för deltagarna att nätverka så mycket som möjligt. Skicka med de frågor att prata om i pausen, uppmana de att prata med nya människor etcetera.
  • Ställ frågor till talarna om något är oklart. När jag var moderator på en konferens om sociala medier i offentlig sektor så pratade Anna Ryberg från Pensionsmyndigheten om merförsäljning och jag kunde se hur flera i publiken tänkte och funderade på vad hon menade så jag ställde frågan och publiken drog en lättnadens suck när de förstod. Pensionsmyndigheten och Anna har för övrigt gjort ett fantastiskt jobb i sociala medier.
  • Försök ha koll på praktiska detaljer såsom toaletter, vatten, kaffe med mera. Eftersom du är arrangörens förlängda arm kommer du troligtvis få frågor.
  • Håll tiderna och om talarna inte slutar på utsatt tid så bryt. Se gärna till så att någon symboliserar lite mer diskret till talarna när tiden tar slut så du slipper gå upp och avbryta.
  • Håll koll på sociala medier. På Twitter kan du under en förutbestämd hashtagg få värdefull input från deltagarna, eller samla in frågor.

Efter konferensen

  • Ta hand om de kontaktar du har knytit. Skicka en förfrågan på LinkedIn, ett mail eller lägg till de på Twitter.
  • Ge feedback till arrangören. Du som moderator har haft bra insyn i vad som fungerat eller inte fungerat så bra. Din input är värdefull för att deras framtida konferenser ska kunna bli ännu bättre.

Vill också tipsa om Magnus Höijs Youtubeklipp om hur du blir en bra moderator.

Annonser

En reaktion till “Att vara moderator

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s