Facebook släpper ny app, Paper – stories by Facebook

Idag har Facebook släppt en ny app, Paper. Än så länge tillgänglig enbart för Apple och enbart i amerikanska App Store. Media var dock snabba med att visa hur man med lite trixande kunde ladda ner appen även i Sverige. Facebook verkar märkligt nog inte ha planer för att utveckla appen för Androidenheter eller surfplattor…

Paper är den första appen från Facebooks Creative Labs. Förstasidan i appen visar ditt Facebooknyhetflöde och sedan kan du välja underflöden baserat på dina intressen från kategorier såsom Tech, Food, Home, Headlines etc.

Bild

Saker jag har reagerat på hittills

  • Nu har jag en Facebookapp och en Paperapp som till viss del har samma funktioner. Varför ska jag ha två appar?
  • Jag kan inte få appen att vända sig i horisontellt läge. Appen utgår från att man scrollar horisontellt istället för vertikalt som vi vant oss vid och appen ligger vertikalt i telefonen/plattan.
  • Jag saknade först Facebookfunktioner såsom grupper men de kan man hitta med en sökning. Tillbaka igen till, varför två appar?
  • Appen är snabb och användarvänlig. Det är lätt att greppa hur den fungerar och det går snabbt.
  • Funderar nu framförallt på hur nyhetsflödet kommer utvecklas. I nuläget har jag valt flöden utifrån kategorier som passar mig men visst borde Facebook anpassa vilka nyheter som visas utifrån vad jag och mina vänner tidigare har läst eller klickat på?

Har du provat? Dela gärna med dig med erfarenheter.

Fler som skrivit om Paper

Kommentera

