Instagram för Lunds kommun med rotation curation

Efter succén med Twitterkontot @sweden har flera organisationer provat att låta konton i sociala medier vandra runt mellan olika personer. I Lund gjorde vi en satsning för arbetsgivarvarumärket och satsade på ett Instagramkonto för att visa hur det är att jobba i Lunds kommun. Jag tänkte dela med mig lite kort av hur vi har gjort, vilka lärdomar vi sett hittills och vad vi sett för resultat.

Det fanns två tydliga syften med att förmedla en bild av hur det är att #jobbaiLund, dels externt med arbetsgivarvarumärkestänk men också internt för att öka den interna stoltheten. Naturligtvis vill vi vara en attraktiv arbetsgivare också internt vilket har fått större effekter än vad jag hade väntat mig. Lunds kommuns medarbetare sitter inte samlade i ett kommunhus utan spridda över platser i hela kommunen vilket förmodligen är en bidragande orsak till att många inte vet så mycket om vad som händer bland andra medarbetare i kommunen. Många som följer vårt Twitterkonto är våra egna kollegor och kikar jag på likes för de senaste upplagda bilderna eller från vilka konton vi får flest kommentarer så kommer ungefär hälften från kollegor. Vi får också höra att det är intressant att få en insyn i vad andra förvaltningar gör och att det är mycket som även människor som jobbar i kommunen inte visste att vi gör.

Vi körde igång i december och nu i början av mars är vi nu uppe i 328 följare. Av praktiska skäl kör vi två veckor i taget så att varje instagrammare får ha kontot i två veckor. Det fungerar bra både för oss administrativt och för de som ”adopterar” kontot. Vi kör en utbildning för blivande instagrammare där vi går igenom vad de bör tänka på, vilka hashtaggar vi använder, lite juridik, ger möjlighet att ställa frågor och det blir bra diskussioner. Det finns ganska lite regler att förhålla sig till. Naturligtvis vill vi att de sprider en positiv bild av att arbeta i Lunds kommun men det är okej att vara negativ eller ha en dålig dag också. Inlägg taggas med #lundskommun och #jobbaiLund och det går bra att lägga till fler hashtaggar om man önskar. Vi ber de säga hej och presentera sig som första inlägg och säga hejdå i sitt sista inlägg. De får inte instagramma från sin fritid eftersom det är tjänsten och arbetslivet som ska belysas och om de tar kort på människor så ber vi de fråga om lov först.

Bilderna samlar vi in på en nätverksplats i slutet och vi kommer överens med instagrammarna att kommunen får lov att använda bilderna även i andra sammanhang. Instagrammarna frågar också därför om de tar bilder där människor lätt kan identifieras. Genom att spara bilderna fyller vi också på vår bilddatabas även om mobilkvalitet inte är det bästa. Vi ser helst att de medverkande har använt Instagram sedan tidigare och har man inte det blir man ombedd att testa tjänsten innan det är ens tur. Alla frågor som ställs till kontot ska besvaras och om man vill ha hjälp att besvara frågor som inkommer så finns vi som stöd. Vi är tre som drar i lite trådar i projektet, jag, en kollega som är kommunikationsstrateg på kommunikationsavdelningen och en kollega som är enhetschef på vår HR-avdelning.

2014-03-05 23-06-01

Fyller på här med länkar från andra som bloggat om kommunkonton, rotation curation med mera:

Annonser

En reaktion till “Instagram för Lunds kommun med rotation curation

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s