Hur ska du leda digital utveckling om du själv jobbar analogt?

Jag är inte ofta med konferens på jobbet men E-förvaltningsdagarna är en av de konferenser som har gott rykte och i år gick det någorlunda bra att tajma med min kalender. Jag åkte därför i tisdags till Stockholm för att i två dagar fokusera på digital utveckling.

Checkar på onsdagsmorgonen in på Nacka strandsmässa och får en badge och en goodiebag. Spännande! Vad kan tänkas ligga i en goodiebag för en konferens om digital utveckling? Det första jag får upp är en penna… I övrigt ligger fyra pappersfoldrar i påsen… och ett block.

Nåja, dags för första föredraget. Mehmet Kaplan håller ett intressant föredrag och därefter pratar en man från Näringsdepartmentet. Bortsett från en Powerpointpresentation som lämnar en del att önska så finns ett pappersmanus på hans bord som han lite nervöst bläddrar i. Det dyker upp ett Twitterflöde på en av lokalens skärmar som någon frenetiskt ibland uppdaterar manuellt genom att trycka på refreshnknappen? Flödet innehåller fyra aktuella tweets… Visst hade det varit roligare med ett mer levande flöde som även täckte fler kanaler? Men det verkar vara för mycket begärt för en konferens som inte verkar ha tänkt på strömförsörjning eller wifi till deltagarna, trots att agendans fokus är digital utveckling.

Men det är det mindre problemet. Det stora problemet är att det inte står bättre till hos deltagarna. För hur gärna jag än vill tro att nio av tio deltagare inte har batteri i sina tekniska prylar och därför skriver på papper så tror jag inte på det. Att det enbart finns fyra aktuella tweets beror inte på att deltagarna inte använder just Twitter. Det står ganska stilla i de digitala kanalerna totalt. Borde inte deltagarna själva vara aktiva i digitala mötesformer och diskussionsforum?

Under två dagars konferens ser jag ungefär tre datorer och sju surfplattor användas (bortsett från dem på scen). Jag ser massvis med pennor och block, papperskalendrar och pappersfoldrar. Jo, jag vet att en del människor jobbar bättre om dem får använda papper och penna och jag vet att alla inte har teknisk utrustning som lämpar sig att ta med på konferens eller att föra anteckningar på. Men om detta är människorna som ska driva den digitala utvecklingen framåt, vore det inte då rimligt att föregå med gott exempel själv? Vore det inte rimligt att se till så att ni har de digitala hjälpmedel som behövs för att ni ska kunna föregå med gott exempel?

12116621_10153029619715957_1121259616_o

Vet ni var papperna hamnar? Jo, i en hög och sedan (i bästa fall) i pappersinsamlingen. Hur många analoga anteckningar tror ni når intranät, delas med andra eller tas fram igen? Pappersfoldrar från konferenser, goodiebags och många visitkort går mot samma öde.

Mina egna digitala anteckningar ska jag jag använda till ett blogginlägg, och jag kan lätt plocka fram dem när jag blir påmind om konferensen i framtiden. För det har varit många intressanta föredrag och diskussioner.

Kommentera

