Akta väggen

Jag minns en vän som sa ”vadå akta sig för att gå in i väggen? Väggar hoppar jag över…”. Det gjorde ont i hela mig.

Så länge jag har begripit vad utmattningsdepression och liknande är har åtminstone en del av mig varit rädd för det. Livet är på många sätt för många enklare än vad det någonsin varit historiskt  och ändå är det få som mår riktigt bra. Vi hade en hälsoföreläsning på mitt jobb för ett tag sedan och på frågan hur många som på något sätt inte mår helt bra var det betydligt fler som räckte upp en hand än tvärtom. För en del sitter smärtan i en axel eller en höft och för andra är avsaknaden av välmående psykologisk eller mer svårdefinierad.

Så varför pratar vi så lite om hur man undviker väggen? Jag tror det är vettigt att vara åtminstone lite rädd för den där väggen så vad gör man för att skydda sig från att hamna i den? Vad gör du, tipsa gärna! Expressen och Aftonbladet erbjuder som vanligt enkla vägar ”ät, sov och rör på dig” men jag tror varken det är hela receptet eller att det är så enkelt.

2266389868_d231c8a9d6_z

Det där hamsterhjulet…

Bild: Matthew Romack (CC-BY 2.0), Peeking over the edge

Boken Meningen med hela skiten av Nina Åkestam träffar mig på många sätt rakt in i hjärtat. Vi har så mycket gemensamt, inte bara för att jag och Nina båda läst till civilekonomer eller för att vi båda älskar att åka skidor utan för att våra erfarenheter på många sätt är lika fast jag har sluppit stå utanför Apoteket på Sveavägen med ett recept i handen.

För mig finns det flera saker som jag tror är viktiga för att jag ska må bra:

  • Göra saker jag tror på. Många människor som går in i väggen med en rejäl smäll verkar vara passionerat intresserade av det de gör men många människor som inte trivs på sitt jobb mår inte heller bra. En del av lösningen tror jag är att göra saker som du mår bra av men vara vaksam på hur mycket det slukar av dig. Jag älskar allt som oftast mitt jobb men jag försöker jobba 40 timmar per vecka ungefär för jag tror att jag mår bättre då än när jag jobbar 60 timmar per vecka.
  • Ta tid för vänner, nära och kära. Framgångar och motgångar är bättre när man kan dela dem med någon.
  • Se andras framgång som hjälpmedel inte som konkurrens och måsten. Det är vanligt att vara avundsjuk på en kollegas löneförhöjning eller hur hade hen möjlighet att köpa det huset? Se det som möjligheter eller gläds åt andras framgång. Att din kollega får högre lön kan vara en möjlighet för dig. Då finns det kanske utrymme att även höja din lön och du får påpeka varför du är värd mer än vad du har idag.
  • Tänka att det inte är möjligt att göra allt hundra procent. Hos mig ligger det dammråttor i hörnen, kläderna är inte strukna perfekt och jag äter mycket ute för att det sparar tid för mig och så vidare. Vad är mindre viktigt för dig?
  • Våga vara känslosam. Det anses ibland lite svagt att fälla en tår, men alla människors humör går upp och ner och för mig verkar det sundare att våga släppa på locket lite ibland, bita ifrån, fälla några tårar eller bara bli riktigt frustrerad över orättvisor.

2266389876_df2816aaa6_z

Bild: Matthew Romack (CC-BY 2.0), Abraham Einstein

  • Unna dig bra mat. Vad som är bra mat kan variera för stunden också. Ibland är faktiskt choklad bra mat men oftast är bra mat det som gör dig bestående mätt, som ger dig energi och som är gott. För mig är matlagning terapi och mat viktigt men jag kan inte laga gourmetmat varje dag. Då blir det ibland halvfabrikat eller utemat och det behöver inte vara dåligt (annat än för plånboken…).
  • Sovmorgnar. För mig är sömn viktigt. Jag är inte riktigt mig själv när jag sovit för lite. Flera gånger i veckan är jag tacksam för att vi har flextid så jag ofta kan ställa klockan efter mitt behov av sömn istället.
  • Bada. För mig är ett varmt bad hemma, några vändor i en bassäng eller vinterbad saker som får mig att må bra. Vad njuter du helst av?
  • Ha förtroende för bananskal. Jag tror det är vettigt att fundera över vad man vill göra om fem år men fundera inte för mycket. För på samma sätt som att mannen eller kvinnan i dina drömmar inte matchar bilden du hade som tonåring så tror jag inte det går att skräddarsy sitt liv. Livet själv kommer emellan planerna och helt plötsligt dyker ett bananskal upp och du hamnar i offentlig sektor, i ett annat land eller i ett annat sammanhang. Ofta blir det bra ändå.
  • Se andra. Det är inte bara du som ska må bra. Se dig omkring och våga fråga hur folk mår, på riktigt.

Nu vill jag gärna höra hur du tänker. Vad gör du för att akta väggen?

Kommentera

