Näthat, känslor och idioti

När Expressen ringde mig i tisdags eftermiddag bad jag om att få återkomma lite senare (alltid ett bra knep när journalister ringer). Journalisten ville ställa några frågor om mitt blogginlägg om Åhléns kampanj om Gränslöst och deras barnavdelning.

Jag funderade ett tag på att tacka nej till intervjun för jag insåg att detta är ett ämne som väcker känslor och ilska och dessutom är mitt förtroende för kvällstidningarna inte så högt. Men jag tackade ja, och sen kom det reaktioner.

When the shit hits the fan…

Igår var det en man som tyckte att jag borde skjutas. Vad hade jag gjort? Jo, jag hade frågat Åhléns om hur de tänkte när de kampanjade för gränslösa kläder och samtidigt hade en tydlig uppdelning mellan pojkar och flickor på sin barnavdelning.

Vad kan man dra för slutsatser av reaktionerna?

1. Oväntat många män verkar ha stort intresse för barnkläder

Märkligt nog är det mycket män i debatten. Märkligt nog väcker alltså barnkläder sorterade efter annat än kön ett stort intresse bland just män. Det är dessutom samma män som enbart verkar gnälla och som fritt delar artiklar från vinklade nyhetssajter med dålig källkritik på sina respektive Facebooksidor.

2. Vi måste bli bättre på att säga att saker är bra

inlägget på Åhléns Facebooksida varierar kommentarerna mellan beröm och kritik. Jag har en hel hög med vänner som delat, gett beröm, ringt och kommenterat och så fick jag två meddelanden från människor som jag inte känner som ändå ville säga hej och bra. Jag lovar mig själv att bli bättre på att höra av mig till okända (och kända) människor och ge beröm och positiv feedback. Det är guld värt. Tack till alla som stöttat på olika sätt.

2016-04-27 16-54-13

3. Ironi och idioti finns det gott om

”Du kan inte ha ett roligt liv som har tid att klaga på sånt här”. Ironiskt nog har folk inte heller så roliga liv eftersom dem har tid att klaga på mig… I kommentarer och meddelanden jag fått idag hänvisar folk till att mitt liv måste vara dåligt eller tråkigt eftersom jag har tid att ringa tidningarna. Nej, jag ringde inte Expressen och Aftonbladet. De ringde mig. Och hur tråkigt är ditt liv om du ägnar tid åt att skicka elaka meddelanden till folk?

2016-04-27 16-49-12

Jag blev ledsen, men inte främst för att jag tog åt mig, utan för att det var en tydlig påminnelse om hur livet ser ut för många. Tack för att ni offentliga människor (journalister, politiker med flera) orkar fortsätta uttrycka er och ta plats trots näthat. Människor som hamnar i rampljuset på olika sätt tvingas idag vänja sig vid näthat på olika sätt. Tyvärr verkar en del människor tycka att det är vettigt att lägga tid på kritik mot enskilda individer snarare än att skriva till Åhléns om hur viktigt det är för dem att de rosa kläderna fortfarande märks med ordet flicka.

 4. Heja Åhléns

Både artiklar och kommentarer fick stort fokus på mig men det är ju Åhléns som förtjänar mest beröm. Hoppas fler kan ge Åhléns beröm för att de lyssnar och vågar prova något nytt. Tänk en klädavdelning där t-shirtar finns på ett ställe, klänningar på ett ställe och där det är tydligt  vilka storlekar som finns var.

13010077_10153372867995957_29094274_o

PS. Vad gäller människan som tyckte att jag borde skjutas så försöker jag få tag i en skärmbild för att kunna polisanmäla. Dödshot är aldrig okej. 

Kommentera

