Lära sig crawla som vuxen

12499234_10153298542680957_2097220004_oI höstas bestämde jag mig för att simma Vansbrosimningen. Min syster gör en Svensk klassiker i år och om det var något jag grenarna där jag kände att jag kunde engagera mig så skulle det vara simningen.

Jag gillar simning. Bra, avslappnande träning. Och jag gillar vatten. Däremot har jag nog aldrig varit särskilt bra på att simma. Jag gick i babysim som liten, lärde mig simma med mamma och pappa (och i skolan) som liten och min största upplevelse var att simma över lilla Hannabadssjön (med följebåt) som liten.

Sedan dess har jag nog simmat i två omgångar, bröstsim, kanske en halvtimme och precis som med annan träning så med sviktande framgång då jag tröttnar fort eller allt för för lätt prioriterar bort det.

I augusti började jag simma på nytt. Slog till på ett årskort på Högevall och siktade in mig på att gå dit två gånger i veckan.

I oktober anmälde jag mig till Vansbrosimningen. Under vintern filade jag på bröstsimstekniken och i december simmade jag för första gången 3000 meter.

Att lära sig crawla

I februari tänkte jag att jag borde lära mig crawla. Dels för att det ser så härligt ut, dels för att få lite variation i simningen och dels för att crawl är ett effektivare simsätt, till exempel om man ska simma 3 kilometer i öppet vatten på Vansbrosimningen…

För att vara noga så heter det faktiskt inte crawl utan frisim, men ibland är begrepp som folk använder faktiskt enklare och därmed bättre att använda än det helt korrekta begreppet. Så väl medveten om att det är fel så kommer jag fortsätta säga crawl i det här blogginlägget.

Att crawla har jag aldrig kunnat. Jag vet naturligtvis att man ska vifta på benen och fladdra med armarna men att lyckas ta sig framåt, andas och inte se ut som en flodhäst har jag aldrig lyckats med…

12991996_10153372868685957_291603738_o

Nu för tiden kan man ju lära sig nästan vad som helst med hjälp av internet så jag började googla. I mars fick jag en crawlkurs i present av min syster och fick en chans att med instruktör få rätt teknik. Jag rekommenderar verkligen blandningen av egenlärning och instruktör och tror dessutom att det är fullt möjligt att helt lära sig själv.

Att lära sig simma själv

Det finns mängder med Youtubeklipp, blogginlägg och artiklar på nätet om simningoch crawl. Om du kan simma bröstsim och är vattenvan så kan du i lugn och ro själv testa dig fram. Det finns en teknik som kallas Total immersion som är relativt populär. För mig hjälpte några övningar därifrån mig att hitta flyt och koordination. Här finns några av de bästa kurserna/sidorna/tipsen som jag hittade:

Dagens Nyheters crawlskola.

Teknikövningar i bloggen Crawlskolan.

Speedo har flera tips.

Total immersion.

Att lära sig andas rätt

I crawlkursen var det tydligt att andningen var svårast för flera. Att inte kunna andas precis när man vill och samtidigt behöva ha fokus på att röra sig rätt är naturligtvis ingen enkel uppgift.

För mig gick fungerade tre steg.

  1. Öva andning utan att simma. Lägg dig vid simkanten och flyt, håll händerna i bassängkanten och ha huvudet ner i vatten. Vrid huvudet upp som om du crawlade för att andas. Andas ut under vatten.

Andas ut antingen med både mun och näsa eller bara näsa. Många tipsar om att andas genom näsan men för mig blev det enklare när jag fick andas genom munnen också. Dessutom tenderar man att få in lite vatten i munnen när man andas in och då är det skötn att kunna få ut den genom att andas ut genom munnen.

2. Andas vartannat armtag. Rekommendationen är att andas på vart tredje armtag. Oftast är en sida enklare och känns mer naturlig. Prova på båda håll.

3. Utöka längden lite i taget och pusha dig lite längre. En och två längder gick efter ett tag bra men sen var jag andfådd och ville stanna och pausa. Fick tipset av en kvinna jag träffade att bara fortsätta även om jag behövde andningspaus och hon hade helt rätt. I lugn fart tog jag några längder till och kom in i en bättre rymt och hittade andningen bättre.

Utrustning

Det är mycket bekvämare att simma i baddräkt än i bikini och om du föredrar badbyxor så kan jag tänka mig att de mer tajta modellerna passar bättre för crawl. Ett par simglasögon underlättat stort för att doppa huvudet i vattnet och att se något under ytan och en badmössa håller undan håret. Ett vanligt missförstånd verkar vara att badmössan håller håret torrt men nej, däremot sliter det mindre på håret och du slipper få luggen i ögonen.

Utöver det finns det lite verktyg som kan underlätta. Jag köpte mig ett par paddlar för att öva armrörelser. Med paddlar känner du enklare att du får kraft när du gör armtagen rätt. Här kan du läsa mer om att simma med paddlar.

En pull bouy hjälper dig hitta vattenläge och ha fokus på armrörelserna. Och en bräda kan hjälpa dig i andningsrörelser eller att ha fokus på bensparkar. Dessa går ofta att låna på badhusen.

Att gå en crawlkurs

Att lära sig crawla sägs bli allt vanligare och barn lär sig numera crawl ofta före bröstsim. Jag gick en crawlkurs hos Medley med en duktig instruktör. Hon heter Sara och finns på Pilängsbadet i Lomma. Det finns crawlkurser på de flesta simanläggningar och annars har du kanske en på en annan simhall i närheten.

Att som vuxen lära sig crawla tillsammans med andra är en rolig upplevelse. Kul med en grupp människor där alla är nybörjare och där man tillsammans peppar och hejar på och ser alla utvecklas.

Att simma öppet vatten

Sedan dess har jag i sommar börjat simma öppet vatten. Fantastiskt! Det kräver ett eget blogginlägg så det kommer ett sådant framöver.

12825451_10153298573540957_1533970347_n

Lite lätt andfådd, och med märken efter simglasögonen, önskar jag er lycka till!

2 reaktioner till “Lära sig crawla som vuxen

  1. Hej. Bra inlägg. Går en nybörjarkurs just nu i Helsingborg och tycker det är kul men svårt, precis som du skriver. Försöker knäcka andningskoden, det är rätt lurigt, men ska kolla igenom dina länkar och även öva lite mer på egen hand. Hur mycket övade du innan du kände att du behärskade tekniken?

    1. Heja heja! Tror det gick en dryg månad med två simpass i veckan innan jag kände att jag kunde andas någorlunda. Våga utmana lite till varje gång så ska du se att det snart känns bättre och bättre. Lycka till!

Kommentera

