Missade möjligheter i mediebranschen

Förra månaden betalade jag för min första nyhet på DN.se Jag var supernöjd över detta. Jag betalar gärna för bra journalistik (tror det dessutom var fantastiska Niklas Orrenius som skrev) och det var enkelt. Några knapptryckningar, fram med ett bankkort och så kunde jag läsa hela nyheten och dessutom kände jag mig som en vettig konsument som faktiskt betalat, om så bara en krona.

2016-10-13 18-28-31.jpg

Idag sitter jag på tåget och kollar mina kontotransaktioner i min bankapp när mina ögon faller på summan 100 kr och texten Klarna/dn. Placerar inte summan alls och kopplar inte ens dn till DN. Kikar i kalendern och konstaterar att jag inte bör ha gjort några köp för 100 kronor den dagen.Börjar alltså fundera vad dn kan vara och så slår det mig att det kan vara Dagens nyheter. Går in på dn.se igen och konstaterar att det ser ut som att jag har någon typ av prenumeration där nu. Jag kan ladda ner dagens tidning och under Mina prenumerationer står det ”DN Digital Bas inklusive edn”.

Så jag går tillbaka till min mail. Har fått flera mail från DN med erbjudande, tips om artiklar etc men hittar ingenting om en prenumeration och 100 kronor. Går tillbaka till DN.se för att säga upp tjänsten och möts av detta.

2016-10-13-18-36-01

En av Sveriges största tidningar tycker alltså det är rimligt att jag inte kan avsluta min prenumeration digitalt? Och att det enbart går att göra vi telefon eller post?! Hur ske journalistiken kunna dra nytta av och verka i ett modernt medielandskap om inte ens prenumerationsavdelningen kan svara på e-post?

Men så ser jag två ikoner för sociala medier, Twitter och Facebook och jag tänker ”vad skönt, då kan jag skicka ett meddelande på Facebook”. Så jag klickar på respektive länk och möts av….

fb

…och….

twitter

Så mycket frågor, varför har man en länk till en sida som inte ens verkar finnas på Facebook? Vem är Tommy? Varför har man en länkar till sociala medier när det uppenbart inte finns aktivitet där?

Jag har naturligtvis gått tillbaka och funderat på vad jag missat. Jag har uppenbarligen inte lusläst villkoren tillräckligt och troligtvis har jag missat någon paragraf om tillsvidareprenumeration. naturligtvis bör jag läsa villkoren ordentligt men jag utgår också ifrån att DN inte vill lura mig. Säger man att jag ska betala 1 krona och det är det jag godkänner betalningen för så tror jag inte man drar 100 kronor till senare.

Kära Dagens nyheter, detta kunde varit början på en fin relation. Jag hade gladeligen betalat några kronor då och då för att få ta del material av era duktiga journalister. Kanske hade jag till och med signat upp för en digital prenumeration. Jag inser ju nu när jag klickar runt att jag verkar ha fått tillgång till bra material… Men just nu är jag mest frustrerad och långt ifrån imponerad. Förtroendet sjönk snabbt mot låga nivåer.

Jag skickar nu ett meddelande till er vanliga Facebooksida och så hoppas jag ni kan hantera det därifrån. För övrigt är den Facebooksidan märkligt nog inte länkad från sidorna om prenumeration på dn.se.

Lärdomar att ta med sig

  1. Gör det enkelt att avsluta relationen för kunden. En missnöjd kund blir bara mer missnöjd över att det är svårt att avsluta. Och ett blogginlägg som detta hade inte uppkommit om felet blev tillrättat på enkelt sätt.
  2. Walk the talk. Vill man vara ett modernt företag så bör det genomsyra hela organisationen. Låt inte telefontider och post vara primära kommunikationskanaler. Anpassa er efter kundens dag, inte tvärtom. Om jag kan beställa en tjänst digitalt, varför kan jag då inte avbeställa den digitalt?
  3. Låt hellre kommunikation vara övertydlig. Ingen gillar att känna sig lurad. Skicka inte ett mailkvitto på 1 krona och dra 100 kronor månaden efter utan mailkvitto. Fundera på vad kunden främst behöver veta och var tydliga med det. Tyvärr är det få som läser hela villkorstexter. Om villkoren är omfattande och behöver läsas så hänvisa i så fall till relevanta paragrafer, använd tydlig rubriksättning och undvik onödigt komplicerat språk.
Kommentera

