Fem tips för chefer om digitalisering 

Visst vet vi att digitalisering är en del av framtiden? För en del chefer är det inspirerande, för andra är det stressande. Idag har jag därför samlat fem tips till dig som chef för att komma vidare med det där digitala.

1. Be om hjälp.

Våga säga att digitala lösningar inte är din specialkompetens. Fråga människor runt dig vad de kan eller ring IT-avdelningen och se vad de kan. Prova att säga ”jag kan inte detta, kan du?”

2. Du kan mer än du tror

Ett bra sätt att börja med något är att tro att du kan. Du kan mer än vad du tror och det mesta går att lära sig. Börja lyssna på podcasts, titta på Youtube eller bara sök på Google om vad än du vill lära dig. Lär av andra.

3. Inse att det är jobbigt att byta beteende.

Men som man säger ”man måste satsa för att vinna”. Om något ska vara enklare imorgon behöver du göra en insats för att åstadkomma förändring.

4. Inse att du är viktig

Inse att du som chef är viktig för att det ska ske förändring. Det vanligaste argumentet jag hör bland medarbetare som argument för att något inte förändras är att man saknar stöd för ledningen. Som medarbetare får man då jobba för att antingen vinna ledningens stöd, lägga ner eller köra ändå. Men som chef äger du makten att ge ditt stöd och att visa vad som är viktigt i din organisation. Det innebär också att välja bort och prioritera.

5. Våga testa.

Det är okej att både lyckas och misslyckas för alternativet är att stå still och det kommer inte fungera.

Bild: Val D’Aquila, https://flic.kr/p/oxtR9B. (CC BY-NC-SA 2.0)

2 reaktioner till “Fem tips för chefer om digitalisering 

Lämna en kommentar